Saturday, December 8, 2012

              * Cerita tentang hidupku*



   Bila aku dah ada pekerjaaan,aku ingat orang dah berhenti merendah-rendah dan menghina aku,tak sangka bila aku mula bekerja semakin banyak tomahan dan dugaan yang datang pada ku,''Kalau kerja tue kerja betul-betul jangan nak melencong ke lain pulak,tuelah orang suruh belajar elok-elok kau degil ahh sekarang tengok diri kau tue''sindiran mak sungguh meruntumkan hatiku.

   Hati siapa yang tak remuk dan terluka bila keluarga sendiri yang merendahkan dan melemahkan semangat ku untuk berusaha,''Mak tak tau apa yang aku rasa dan apa yang dah lama terpendam dalam hatiku,mungkin inilah yang harus aku terima,dah ini jalan yang aku pilih demi kasih dan pengorbanan kamu yang melahirkan dan mendidik aku hingga aku menjadi seorang insan yang sentiasa ingat dan kenang jasa mu walau telah aku hancurkan harapan mereka'',Aku hanya memendam semua ini didalam sanubari.

   Cukuplah sudah aku membuat mak dan ayah menderita demi membesarkan kami adik beradik,Aku tak sangup untuk melihat wajah duka itu,''sungguh aku tak sangup!!Biarlah aku pula yang berkorban dan melepaskan impian ku untuk sampai ke menara  gading'',Maafkan aku mak ayah izinkan aku menanggung segala susah payah untuk membesarkan dan menanggung semua pendidikan  mereka'',Aku tak kisah pada cacian  dan hinaan orang,diorang tak faham dan siapa pun takkan faham.''

    ''Korang tak faham mengapa aku buat semua nie,Bukan korang yang rasa sakit yan terpendam dalam hati aku dan menatap wajah duka itu setiap hari,korang tak kan pernah tau kesusahan hidup aku,Korang hanya tau mengata dan memandang hina pada kami sekuluarg''Ku hanya mampu menyimpan rasa tak tak puas hati tue dalam hati,Walau aku menjerit dan marah sekali pun mereka tak kan pernah berhenti dari terus menerus menyusahkan hidup kami dengan pandangan hina dan kata-kata yang menyakitkan hati.

   Perjalanan hidup menggajar aku agar selalu tabah walau pun aku sering menangis,yah! aku menangis kerana aku terlalu lemah untuk ujian yang sungguh menguji hati dan iman ku,Aku takut aku tak mampu bertahan lagi dengan dugaan yang tak sudah-sudah datang padaku..Sungguh tak ku pinta ini terjadi dalam hidupku,Namun andai ini suratan yang sudah tertulis dalam hidup ku,Aku pasrah dan terima semua nie dengan hati yang tak henti-henti memohon kekuatan padaMu YA Allah,tabahkan hati dan kuatkan imanku agar sentiasa tabah dan terus bersabar menenpuh ujian ini..Aamiiin ya rabbi..

  Apa lagi mampu aku lakukan jika ia sudah tersurat buatku..





  

No comments:

Post a Comment