Wednesday, January 16, 2013

         :::Bandar Dan Kampung:::(2)



  Bila dah sekolah aku dan keluarga dah jarang balik kampung tengok atok dan nenek..Al maklumlah dah kami adik beradik dah sekolah..Jadi nak balik kampung pun tengok cuti kami dulu..Mesti atok dan arwah nenek rindukan kami semua..emm macam mana nak cerita erk..Tempat tinggal kitaorang lebih kurang macam kampung jugak..hehe nama jak tinggal dekat bandar tapi suasana sama macam kampung ada hutan dibelakang rumah..Ya Allah zaman kanak-kanak ku memang best..Kami adik beradik tak bergaul dengan jiran-jiran kami main pun dengan sepupu dan adik-adik..main masak-masak bawah rumah time musim durian lagi best,Nak tauk kenapa haha kitaorang lumba-lumbah siapa yang paling banyak dapat kutip buah durian.Time tue ada pokok langsat,durian, rambutan,magga,jambu emm apa lagi erk?

  Bila lapar kami adik beradik pergi serang kebun bapak belakang rumah,wahhh macam monyet panjat sana panjat sini..siap buat rumah lagi..haha dah lupa nak balik,adik-adik aku lah tukang panjat nya..aku nie perempuan mana tauk panjat-panjat nie kalau mak aku tauk ahh siaplah kena pukul..Dalam sibuk mencari rezakilah konon nya.haha adesss sakit pulak perut aku bila ingat kisah nie semua..Kami yang perempuan nie sibuklah jugak menyiapkan apa yang patut..Ahh habis barang-barang mak aku...kami kerjakan..Erkk jangan tak tauk kami nie juara kratif tauk..Kami buat rumah sendiri dikebun dengan guna daun kelapa..Pastu kami cari ranting-ranting kayu konon nak guna kayu api nak memasak ce wahh nak masak konon guna tanah buat apa..Ahh air pulak pakai air putih yang dah kami bawah lari dari rumah dan kami nie kratif sikit,huhu nak tauk?ahh rambutan tue kami buang bijinya dan isinya kami masukkan dalam gelas dan letak gula sikit.wahh sedap sungguh chef-chef nie masak..adesss kalau mak aku tauk mesti kami semua kena masak..

   Time tue banyak kenangan terindah.tapi semua tue dah musnah bila semua nya ditebang oleh kontraktor..ishh kami hanya mampu memandang konon nya nak bagi rata..kami adik beradik nie punyalah sakit hati bila tempat kami bermain telah dimusnahkan..Time tue kecik lagi so tak tahu mengapa pokok-pokok kenangan kami dimusnahkan..Tue antara orang-orang tua punya urusan..Dan tiadalah tempat kami untuk bermain..Lagipun kadang kami habiskan masa dengan aktiviti sekolah..Mungkin adik-adik aku dah lupa,tapi pada aku semua tue adalah kenangan terindah ketika zaman kanak-kanak..Tak perlu fikir apa-apa yang hanya aku tahu main dah bergembira..

  Dan hidup dibandar sikit pun tak mengubah diri ini..Aku sering diketawakan''Ishh buat malu jaklah kau nie suhaila,nama jak tinggal dibandar satu apa pun dak tauk..hahaha..macam rusa baru kuar hutanlah kau nie..''sindir teman sekolah aku..''Siapa disini yang tak pernah naik bas''pertanya cikgu menambahkan lagi rasa malu dalam diri.''Si suhaila cikgu dak pernah naik bas,dia pergi  bandar pun dak pernah haha''Sindiran mereka ckup menyakitkan hati aku..''Takpa nanti dia dah kawin ahh suami dia pulak yang bawak dia pergi bandar''Amboi cikgu nie dah melebih nampak,aku masih belajar dia bilang kawin lah pulak..ishh geram betul aku..

   Sampai sekarang aku masih macam tue..Dan firt time aku naik bas pergi bandar bila aku ikut kak as beli kain.Ya Allah rasa nak menangis pun ada..Jantung tak henti berdetak,mugkin sebab aku tak biasa pergi bandar tanpa mak dan bapak aku kot..Adess padan muka kena marah dengan kak as ''ishh penakutlah u nie kena belajar berdikari baru lah best''tak pasal-pasal dapat ceramah free.Pada aku dunia luar terlalu asing dan menakutkan,aku rasa tak tahan untuk berlama-lama disana..Tuan puterilah katakan diantar depan kedai huhu puterilah sangat manja mengda betullah aku nie..Ahh sekarang tengok bila dah kerja pun sama.nak berurusan pun bos aku yang hantar..adesss memang gila.nasiblah aku dapat bos yang kira oklah jugak,memahamilah kiranya..Tapi macam nak mampus aku dibuatnya..bawak kereta macam nak bunuh diri lubang ke bonggol ke ahh semua main jalan jak..aku yang dibelakang nie mak aik tehumban sana-humban sini..nasib baik aku pakai tali keledar..ishh bos aku nie memang tak sayang nyawa betullah..

  Rakan sekerja pun tak habis-habis kenakan aku''ila jom pergi bandar kita setengah hari kerja''ajak teman sekerja.''Err kalau setengah hari ila balik jaklah kak mak dengan bapak belum tanya lagi''aku tetap dengan sikapku yang nak pergi mana-mana kena bagitau dulu..Aku tahu mak mesti tak bagii sebab diorang tauk aku nie bukan boleh harap pun..Emm biarlah apa orang nak cakap janji aku tetap dengan perangai aku..Mungkin sebab aku dah terbawa-bawa perangai kampung aku kot..Bergaul pun aku tak tahu..huhu dan tambah lagi mak dan ayah tegas emm so menyendirilah jawabnya..

No comments:

Post a Comment