Wednesday, January 16, 2013

    ~Tudung Labuh Dan Berpurdah~(1)

  Sebelum berhijrah aku hanya gadis remaja yang tak tahu apa yang baik dan buruk nya pemakaian ku.Yup aku bertudung hanya untuk menutup rambut ku dari dilihat,tak solat,Dan aku bersyukur padaMu Ya Allah kerana sentiasa menjaga dan melindungi diri ini agar tidak terjebak dengan masalah remaja,bersosial,mungkin semua nie ada hikmah disebaliknya,Time tue aku dah kerja,walau pun dah kerja aku tak pernah dididik untuk menghias diri,Mak marah sebaba mak cakap jangan nak mengada kalau nak kerja tue,kerja jak jangan nak tunjuk lebih-lebih,
  Pemakaian ku dulu Ya Allah bila ku ingat kembali malu sangat-sangat..Jahilnya aku time tue,Dan nasib masa aku kerja tue aku takda kemudahan berhubung kalau tak habislah,Bila kerja banyak sungguh dugaan nya,terus terang aku benci bila ada yang suka memandang,aku rasa benci bila diperhatikan rasa macam..macam..macam tak selamat dengan renungan tue..Renungan-renungan mata-mata hitam.
 Ya Allah aku rasa tak selamat dan rasa terancam,tambah lagi aku pergi kerja dan balik kerja dengan jalan kaki,Setiap kereta yang lalu disamping ku ada saja ayat-ayat yang kurang enak ku dengar..

  Dalam keadaan yang macam tue aku hanya mampu berdoa dan memohon perlindungan dari nya..Peristiwa itu tak habis disitu saja.aku terima kiriman salam entah dari mana aku pun tak tahu yang minah nie tak habis jadi orang tengah''hai ella ada orang kirim salam,dia nak berkenalan dengan kau,err kau ada no telefon tak?tanya kawan aku yang tak sudah-sudah menjadi penyampai.''ishh tak penat ke dia nie,jadi orang tengah?takpalah aku tak teringin nak berkenalan kalau akak nak,akak jaklah yang kenal dengan dia''aku membebel dan mula bengang dengan sikap nya yang buat aku rasa meluat."ishh ella oklah orang tue hensem plak tue,kaya lagi rugi kalau kau tak kenal dia''dah mula dah promosi dia nie,''dia ingat aku nie perempuan apa agak nya,mata keranjang ke?ishh nie nak kena cuci nie''aku membebel dalam hati..

  ''Akak saya datang sini nak kerja kak cari rezeki nak tolong keluarga saya,Dan untuk pengetahuan akak saya nie bukan perempuan yang akak sangkakan suka bergaul dengan manusia yang saya tak kenal,dan lagi satu biarpun dia kaya,hensem ke saya tak heran kak,kalau hensem,kacak pun kaya pun tapi kalau perangai tak senonoh baik tak payah..saya nie kerja bukan nak cari jantan akak,tolong jangan ganggu saya dengan benda-benda nie semua boleh tak?aku meluahkan rasa tidak puas hati dan geram ku padanya..

  Dan aku berpindah  kerja,bukan setakat pindah kerja aku juga turut berhijrah,Alhamdulilah Atas hidayah dan rahmatnya aku berhijrah,Alhamdulilah perubahan yang baik pada diriku,aku juga belajar sikit demi sedikit,Alhamdulilah aku dah tauk solat dah,macam-macam yang aku tanya..emm aku jugak turut ditawarkan untuk belajar dimadrasah.Dan aku perlu keizinan dari keluarga..''Mak,pak boleh tak ila sambung belajar di sekolah madrasah?dalam nada yang takut-takut aku bertanya.. ''Kau tue perempuaan nanti apa-apa jadi siapa yang susah,kami jugak yang susah,''Kata-kata tue buat aku rasa terkilan sangat-sangat rasa nak menangis pun ada(eleh dah menangis pun dalam bilik).Mungkin aku nie manja sangat kot sebab tue mak,bapak aku tak bagi,Dalam rumah pun selalu kena buli dengan adik-adik nie lagi nak lepas jauh-jauh,punah sudah harapan ku..
   Dan sampai sekarang aku menanti detik-detik tue,umur pun dah meniggkat bilalah agaknya aku nak belajar agama nie erk?orang cakap kalau tak mampu nak belajar agama,cari lelaki soleh..adesss nie lagi mencabar siapalah nak jadikan aku istri dah jahil pemalas pulak tue..Dulu aku pernahdipermain kan konon nak ajar aku dan bmbing keluarga aku,masa tue aku betul-betul tak tahu,aku dapat tahu dari sahabat aku,Ya Allah hancur hati aku,aku ingat dia ikhlas tapi tak sangka diriku hanya dipermainkan..Mudahnya orang permainkan diriku yang terlalu lurus nie,Twins aku pernah cakap''Jangan terlalu baik sangat nanti orang mudah permainkan kau''sekarang nielah padahnya.Sejak tue aku dah tawar hati nak berkawan atau percaya lagi pada lelaki,walau pun time tue aku takda perasaan pada dia dan ketepikan semua tue sebab aku nak dia bantu keluarga aku dan aku juga dari terus hanyut dengan nikmat dunia..
   Inilah balasan atas sikap ku yang mudah terpedaya,dan saat tue aku dah mula berdikari untuk bantu adik-adik dan kelaurga aku..Walau aku rasa tak mampu nak hadapi mereka,aku kena jugak tetap bertahan sebab aku yakin Allah swt bersama-sama hambaNYA yang sabar..Ya Allah aku ingin mereka menuju jalan keredhaanMu,tabahkan hati ku tetapkan imanku,berikan aku kesabarran dalam menempuh ujian dan dugaanMu ini..Dan tetapkanlah cinta yang subur dihat ini Hanya PadaMu Ya Allah..Aamiin Ya Rabbi..

No comments:

Post a Comment