Tuesday, January 15, 2013

           ::: Kampung Dan Bandar ::: (1)






  Aku dilahirkan dikampung tempat atok sebelah mak aku,Biasalah mak selalu balik kampung bila time nak bersalin.Kalau terjadi apa-apa pun tak risau sebab ada atok dan arwah nenek di samping untuk bagi dorongan dan kekuatan..Dari cerita mak dulu aku lahir dirumah atok,tapi disebabkan aku lahir tak cukup bulan,aku terpaksa dihantar ke hospital..Dan dari cerita ada rasa sedih dan terkilan dalam diri,Terima kasih Ya Allah kerana masih beri peluang untuk aku bernafas walau time tue aku hampir pergi buat selamanya..

  Time aku kecik-kecik banyak masa aku habiskan dikampung dimandikan oleh arwah nenek dan dijaga oleh mereka..hehehe rasa seronok bila kisah waktu zaman kanak-kanak diperbualkan..walau kadang aku rasa terpinggir dan tak dihargai..Ahh masa lalu biarkan berlalu.Suasana kampung memang best apa lagi time mandi sungai..wahh best gila rasa macam taknak balik,haha nakal time kecik-kecik,Bila dah seronok dah tak ingat dunia..Bila dah menggigil kesejukkan baru rasa nak balik..Atok ada kebun best..Tapi sekarang semua dah berubah..Sayangnya..Teringat time tue habis pokok cermai,pokok rambutan dan pokok mangga..habis kami kerjakan..Ingat zaman lalu rasa nak kembali ke zaman tue,time tue pun masih kecik yang aku tahu main..main..main..langsung aku tak fikir benda lain..
  
   Bila dah besar malu melimpah ruah,hehe.Dengan sepupu pun mak aik suara punyalah susah nak keluar..Tunduk-tunduk malu.nak kuar rumah atok pun payah..Biasalah dah meningkat remaja so malu tue malu tahap gaban..huhu perasan nya diri ini..Atok ajak jalan-jalan pun taknak''Ila jom ikut atok''Kira macam nielah atok ajak aku,hehe ingat-ingat lupa.''Nak pergi mana tok,Endak maullah,mau duduk rumah jak dengan nenek''aku beralasan,hehe sebenarnya aku nak tengok tv..hehe ala bukan dapat apapun kalau ikut atok..malulah..Al maklumlah anak dara..

   Biasanya kalau dah subuh ahh kak asma mesti dah kejutkan aku bangun..adess arwah nenek cakap orang perawan endak bagus bangun lewat..Dalam keadaan yang mamai aku pun terhuyung-hayang ke dapur..akak sepupu aku sangka aku dah buang tebiat tiba-tiba pulak bukak pintu dapur..hehe ''Erhh ella masih gelap lagi tue nak kemana''?tanya kak as padaku.''Err endak pergi mana-manalah kak disini jak nie mau hirup udara pagi''aku menjawap persoallan akak aku nie..''Emm banyak jugak erk orang lalu lalang pagi-pagi macam nie ishh kalau joging nie mesti best gila..haha lupakan jaklah kau tue perempuan lembik pulak tue,jangan nak mengada pulak merayau pagi-pagi kalau nak kena cuci telinga buatlah''aku bermonolog sendiri..

   Dan peristiwa yang tak dapat aku lupakan sampai sekarang..haha..adesss ingat semua tue sakit perut aku tergelak..Time tue arwah nenek suruh aku tengok betik ada ke tak dipokoknya..Aku yang tak tahu apa-apa nie pergi lah kebelakang rumah nak tengok pokok buah betik tue ada ke tak..Dalam leka melihat panorama kat belakang rumah,aku rasa macam diperhatikan..ahh biarkanlah..emm segarnya rasanya nyaman..Dan tiba-tiba Ya Allah  kak!!! aku menjerit ketakutan..habis seluar dan baju aku kotor..Dalam keadaan truma dan menggigil ketakutan aku berlari naik ke rumah..

   ''Ya Allah kenapa kau nie?tengok baju tue dah kotor kena tanah,yang menjerit tue kenapa kau tenampak hantu ka?Tanya kak As pada ku.Tak ku pedulikan pertanyaan sepupuaku tue,aku membersihkan baju dan seluar ku yang kotor..''Apa yang bising-bising tue Asma?tanya nenek pada kak As."Dak tauk lah nie si Ella nie tadi bukan main macam orang nampak hantu ditanya diam pulak dia..kak as membebel..''ila mari sini''nenek memanggil aku masuk kedalam rumah..''Iya nek''dalam takut-takut aku masuk ke dalam rumah
Nenek jugak terkejut melihat keadaan ku yang basah dan kotor..''Ya Allah kenapa dengan bajumu tue ila?nenek bertanya dalam nada yang risau..''Err tadi masa nenek suruh tengok tengok buah betik ada kha dakda,ada monyet kejar,jadi ila larilah belakang rumah kan licin sebab semalam ujan''Aku menerangkan apa yang terjadi..

  Aik ingat dah selasai dah benda nie,tak sangka pulak jadi bahan gurauan atok dan nenek..adesss dah nasib..Alhamdulillah nasib baik aku cepat lari kalau tak habis aku kena terkam dengan monyet tue..''Kesian si ila monyet pun boleh jatuh hati dengan dia.hehehe,mugkin dia nak luahkan perasaan pada ila,yang ila lari tue kenapa''atok mulalah dengan perangai nya yang suka menyakat tue..adesss ''ishh atok nie monyet tue gila kali orang syok-syok  hirup udara segar monyet pengacau tue pulak buat hal..ishh..''aku meluah rasa tak puas hati dan masih dalam keadaan ketakutan..Dan sejak peristiwa tue aku dah tak berani nak pergi belakang rumah lagi..kalau pergi pun mesti ada kawan yang temankan..kalau tak pun aku tengok dari tingkap dapur jaklah..Tapi monyet betuah tue masih setia menanti disitu..adesss.

  Kampung tempat aku lahir dan banyak kenangan aku disana..walau dah jarang balik kesana..Aku sentiasa rindukan suasana kampung,tenang aman,nyaman dan kadang aku rasa  banyak ilham yang aku dapat disana.


  Ingin ku ulang masa semalam namun itu semua takan mungkin terjadi kerana aku adalah diri ku yang sekarang..Al-fateha Buat arwah nenek yang tercinta..Maafkan diriku yang telah banyak menyusahkan dan melukakan mu..Betapa aku rindukan nasihat dan tunjuk ajar mahupun gurau sendamu..Semoga nenek aman disana..Semoga arwah ditempatkan bersama-sama hambah Nya yang beriman..Aamiin Ya Rabbiii.Akan ku menyusul dirimu disana..


 
   















No comments:

Post a Comment