Monday, June 17, 2013

     Tak jadi ustazah pun takpa 


 Time kecik-kecik aku selalu angan-angan nak jadi cikgu,sebab seronok mengajar hehe,hobi time kecik-kecik bila takda kerja ahh adik-adik dijadikan murid dan aku lah cikgu yang tak diiktiraf tue..huhu,
tapi bila dah meningkat dewasa,cita-cita selalu beralih -arah, ikut minat dan ikut pengtahuan,sampai satu masa yang aku dan jumpa cita-cita yang selama ni aku cari..

Ahh cita-cita aku yang sampai sekarang aku pegang adalah nak jadi seorang pendakwah dan seorang ustazah,ustazah ni adalah impian mak aku,tapi sebab peristiwa dalam hidup dia,impian hanya tinggal impian.sebagai seorang anak siapa yang tak rasa sedih,bila aku dengar sendiri luahan hati seorang ibu hati aku rasa nak nangis tapi aku pendam,biarlah sakit pun aku jugak yang tanggung sakit tue,dan dalam diam aku azam nak jadi ustazah pada mak dan adik-adik aku,lantaklah orang nak kata aku sok alim,aku tak kisah,pada aku semua tu tak jadi kudis dalam diri aku,malah aku anggap semua ni adalah ujian buat aku..



  Mak ila tak jadi ustazah pun takpa cukuplah ila jadi ustazah pada mak dan adik-adik,ila nak sangat tengok mak solat,mengaji dan ila nak rasa nikmat dan bahagia bila kita berjamaah ramai-ramai.Ya Allah izinkan aku merasa nikmat itu sebelum ajal menjemputku..Ila selalu doa semoga Allah swt bukakan pintu hati keluarga ila,ila tak mintak banyak cukup kita satu keluarga saling menyayangi dan saling menghormati antara satu sama lain..Mak nak anak mak ni jadi usatazah tapi kenapa tak izinkan anak mak pergi mencari ilmu,ila nak tunaikan impian mak,andai mak tahu tiap air mata yang mengalir memohon pada Nya adalah air mata yang sentiasa merintih pada yang esa agar sentiasa sabar dan tabah dalam menghadapi karena keluarga yang jauh dari sang pencipta..

    Bila tengok keluarga sahabat hanya Allah yang tahu betapa hati aku sering merintih dan sentiasa mengharap akan tiba saat aku merasakan dan punya keluarga yang bahagia..tiap hari saat dan detik ini aku masih berharap,mana perginya kasih dan sayang dalam keluarga,ketegasan seorang ayah untuk membimbing anak dan istri nya agar mentaati perintah Allah..ingin ku luahkan namun apa daya aku hanya seorang anak,layak kha aku untuk menegur,Ya Allah andai bisa mereka mendengar setiap rintihan hati ini..




  Aku tahu ilmu aku tak setinggi mana,aku cetek bab ilmu agama,sebab tue aku nak belajar sekurang-kurangnya aku boleh share pada mak ayah dan adik-adik..Namun andai langkah ku tanpa restu untuk apa semua ini untuk ku...aku rasa aku tinggal ditempat yang asing.umpama aku tiada pertalian dalam keluarga ku..kenapa?mengapa?Ya Allah andai ini ujian buat ku redhakan aku menghadapi semua ini dengan penuh tanda kesyukuran padaMu..kerana aku tahu setiap ujian dariMu adalah tanda kasih dan sayang Mu buat hambaMu yang hina ini.. Ya Allah hanya Engkau yang ku ada yang memahami dan sentiasa melindungi dan sentiasa mendengar setiap rintihanku..Hanya padaMu tempat aku berharap.Engkau adalah sumber kekuatan.kesabaran dan ketabahan bagi insan yang lemah seperitiku..Jangan biarkan aku bersendiri tanpa hala tuju..Kerana hanya Engkau cinta dan teman yang Abadi.. Aamiin Ya rabbi..


Aku yang memendam rasa T_T ..

No comments:

Post a Comment